تاريخ : دوشنبه 06 بهمن 1393 | | نویسنده : مهدي علي پرست
 

شايد به اين نكته واقف نباشيد ولي هنگاميكه اتومبيلتان را روشن مي كنيد قسمت عمد ه اي از فرسايش موتور در همان لحظه اتفاق مي افتد و صداي ضربه زدنها و سخت کار كردن كه هنگام روشن كردن ماشين شنيده مي شود دقيقا به همين علت است .

در حقيقت 95% سايش موتور در همان 10 ثانيه اول بعد از روشن كردن ماشين اتفاق مي افتد قبل از آنكه روغن بتواند لايه محافظت كننده ا ش را بر روي ياتاقانها و ديگر قطعات حساس بگستراند ..

 

هنگاميكه موتور داغ را خاموش مي كنيم شروع به سرد شدن مي كند و روغن هايي كه در بخش هاي مختلف موتور پاشيده شده بودند همگي چكه كرده و به كارتل بر مي گردند . وقتي براي مدت طولاني اين موتور خاموش باقي بماند ( مثلا در طول شب ) روغن هاي جمع شده در كارتل بتدريج سرد و غليظ مي شوند و پمپ كردن آنها مشكل مي شود . به همين جهت است كه تا چند ثانيه اي بعد از استارت ماشين هيچ گونه فشار روغني وجود ندارد و دراين زماني كه موتور در جا كار مي كند قطعات ان نظير ياتاقانها ،پيستون ها ، ميل بادامك و شاتونها منتظر رسيدن روغن هستند . به همين علت است كه بيشترين سايش موتور در همان اولين لحظات آن اتفاق مي افتد و هر بار كه موتور را خاموش و روشن مي كنيم اين سايش تكرار مي شود . ذرات فلزي كه در اثر اين سايش بوجود آمده اند به همراه روغن حركت مي كنند و سايش هاي بيشتري را پديد مي آورند و روند سايش را شتاب مي بخشند .درخودروهای امروزی انتخاب نوع وکیفیت روغن را شرکت سازنده موتور تایین میکند استفاده از روغنهایی باسطح کیفیت پایین یا بالا نیز باعث فرسایش میشود.درموتورهای قدیم میل سوپاپ به سطح کارتل نزدیک بوده واستفاده از روغنهای متفاوت فرسایش کمتری ایجاد میکرد .

 

روش درست روشن كردن ماشين :

بنابراين به هنگام روشن كردن ماشين اصلا به آن گاز ندهيد اين بد ترين كاري است كه مي توان انجام داد بگذاريد موتور خيلي آرام با دور كم كار كند حتي بعضي ماشين ها از فيوز هاي تاخيري در سر راه دلكو استفاده مي كنند كه باعث مي شود ماشين به اصطلاح با تك استارت روشن نشود بلكه در دومين و سومين استارت زدن روشن شود تا بخشي از سيستم آن روغنكاری می شود .

 

اين حالت خشك و بدون روغن روشن شدن موتور بخصوص در نواحي كه هواي خيلي سرد يا خيلي گرم دارند .( مثلا اردبيل و ماهشهر ) بيشتر اتفاق مي افتد . و موتور ماشين به روغن كاري اوليه بيشتر و طولاني تري نياز دارد . سيستمهايي كه بتوانند اين روغن كاري اوليه را انجام دهند از سال 1988طراحي شده اند طرز كار آن ساده است يك پمپ برقي قبل از روشن شدن ماشين روغن مورد نياز براي روانكاري آن را تامين مي كند . چنين روشي مي تواند از فرسايش زودهنگام ماشين و هزينه هاي چند هزار دلاري آن جلوگيري كند ( البته در ايران بدليل دستمزد پائين ، هزينه تعمير اساسي موتور كمتر است و بسته به نوع ماشين و شدت خرابي بوجود آمده در ان بين 300 تا 700 هزار تومان هزينه دارد .



            >>

آرشيو مطالب
لینک های مفید
آمار سایت
تعداد بازدید ها: 28,307

  • مترجم سایت
  • راسو